Onze reis naar Denemarken en Zweden

Dit jaar hebben we een rondreis in Denemarken en Zweden. Zweden deden we 7 jaar geleden al eens. Toen hebben we de regio rond Kalmar gedaan en voor we de overzet terug naar huis namen bezochten we nog Malmö en Trelleborg. De bedoeling was om deze keer iets meer te zien. Denemarken deden we nog niet eerder en dat land staat al langer op mijn verlanglijstje. Dit jaar heb ik mijn gezin kunnen overtuigen om niet terug naar de Britse eilanden te gaan maar nog eens naar de Scandinavische landen.

Aangezien we nog niet zoveel ervaring hadden met deze landen en we het Zweeds en Deens niet echt machtig zijn, hebben we een reisbureau ingeschakeld om ons te helpen een rondreis in elkaar te steken. Na een beetje zoeken hebben we North and Away uitgezocht om onze reis te plannen. En zij hebben dat prima gedaan. In het voorjaar hebben we een afspraak bij hen gemaakt en gezegd wat onze verwachtingen zijn van een reis. Ik kan alleen maar zeggen dat ze goed geluisterd hebben naar ons want de reis was helemaal naar verwachting.

Wat hebben we allemaal gedaan?

We zagen een prachtige natuur tijdens onze rondritten in zowel Denemarken als Zweden. We deden een prachtige wandeling in de natuur rond Mons Klint, we deden wandeling 5 met 468 trappen naar beneden en 494 trappen weer naar boven. We deden een lange fietstocht in het noorden van Denemarken. Voor Arlieke was dat de langste fietstocht die ze tot nu toe deed en hoe verder we reden hoe leuker ze het vond. De fietspaden zijn zalig om te rijden.

We bezochten dorpjes en steden. Kopenhagen is een prachtige stad, hier komen we zeker terug want we bezochten er te weinig. We zagen er de kleine zeemeermin, we bezochten Christiansborg Slot, we genoten van het uitzicht vanop de Rundetaarn, we deden enkele attracties in Tivoli en nog veel meer. In Zweden bezochten we Ystad, Lund en Gotenburg.

We zochten het verleden op. In Middelaldercentret, een typisch Deens middeleeuws dorp, supporterden we een riddertoernooi, leerde Arlieke boogschieten en zagen we hoe een trebuchet werkt. We zagen sporen van de Vikingen in Ales stenar (Zweden) en Lindholm Hoje (Denemarken)

We deden het meest zuidelijke punt van Zweden en een paar dagen later het meest noordelijke punt van Denemarken. Aan het meest noordelijke punt van Denemarken komen twee zeeën samen, het Kattegat (Oostzee) en het Skagerrak (Noordzee), en dat was mooi om te zien (als je die ambetante toeristen niet mee telt).

En als hoogtepunt van de reis (voor Arlieke dan toch) bezochten we als laatste Legoland Billund.

Waar hebben we overnacht?

Doordat we een rondreis deden hebben we ook enkele hotels gedaan.

Onze eerste overnachting was in Bandholm in het zuiden van Denemarken, nog een twintigtal-minuutjes rijden als je van de ferry vanuit Duitsland komt. We verbleven er in het Bandholm hotel en we vonden het een goed hotel. Het enige nadeel er is niet veel parkeerplaats dus moet je er op tijd bij zijn anders moet je wat verder parkeren aan het plein.

Van daaruit reden we richten Kopenhagen en verbleven we in het Tivoli hotel. Een groot stadshotel maar Arlieke was dolgelukkig toen ze zag dat we in de balletkamer sliepen. We zullen het zeker overwegen om terug dit hotel te boeken als we weer naar Kopenhagen zouden gaan. Het was centraal gelegen waardoor we steeds met onze fiets richting centrum gingen. Arlieke was blij dat ze eens kon gaan zwemmen en dat er zoveel te doen was voor kinderen.

Daarna gingen we naar Vellinge in Zweden en verbleven we in Ängavallen. Dit vonden we het minst goede hotel. Niet dat het hotel niet goed was maar we zouden er niet meer terug gaan. Het restaurant in het hotel was ook veel duurder dan verwacht. Arlieke lustte niets van het ontbijt (zelfs het zelfgemaakte brood niet) en zelf vond ik het ook niet zo lekker (behalve dat zelfgemaakte brood dan).

De laatste nacht in Zweden hebben we in Goteburg doorgebracht. Scandic Rubinen is terug zo’n groot stadshotel maar we hebben daar niets tegen. Hier hebben we het kuispersoneel goed aan het werk gezet door een zak m&m’s op de grond te laten vallen (mijn fout). Gelukkig maakten ze er geen probleem van. Ook hier was het weer spijtig dat we onze auto een straat verder moesten parkeren (dat is niet handig met je bagage hoor).

We namen de ferry naar Denemarken en reden verder naar Aalbaek. Het Aalbaek Gl. Kro is een gelijkaardig hotel als het eerste hotel. Waar we ook graag verbleven.

Dan bleef er enkel nog Legoland over en daar verbleven we in het vakantiepark Lalandia. Alles wat je van een vakantiepark kan verwachten met propere en grote huisjes, een subtropisch zwembad, een grote binnenspeeltuin, restaurantjes en winkeltjes. En dat op een boogscheut van Legoland.

Hoe was het weer?

We hebben naar onze normen (wij zijn geen zonnekloppers en sommige van ons kunnen niet goed tegen de warmte) heel goed weer gehad. We hadden regelmatig heel zonnige dagen, tijdens onze wandeling in Mons Klint, toen we in Kopenhagen waren en tijdens onze fietstocht in het noorden. Arlieke heeft zelfs in de zee gezwommen.

Maar er waren ook regendagen, de laatste dag in Kopenhagen regende het zo hard dat we tot op onze onderbroek nat waren en de laatste dagen waren in de voormiddag ook behoorlijk regenachtig.

Conclusie

We gaan nog terug naar Denemarken want in het boekje dat we kregen van North and Away staat nog vanalles dat we niet deden uit tijdsgebrek en dat we zeker ook nog willen zien. En een citytrip naar Kopenhagen zit er ook nog zeker in.

Enkel Zweden vonden we nu een beetje raar vallen. Ofwel hadden we onze reis toch een beetje langer moeten maken zodat we meer van Zweden konden zien. Ofwel hadden we beter niet naar Zweden gegaan. Nu leek het of dat deel van onze reis niet echt klopte.

(Ja, ik heb mijn persoonlijke professionele fotograaf mee op reis)

Eén reactie op “Onze reis naar Denemarken en Zweden

1. Wauw! Wij gingen twee jaar geleden naar Kopenhagen en vonden dat al geweldig op zich. Zo’n rondreis zien we zeker ook zitten als onze dochter wat groter is. Ik sla deze blogpost op voor dan 🙂